Jaunums eksportētājiem uz Vāciju – šī valsts paplašina iepakojuma depozīta sistēmu, speciālās etiķetes drukā „PakMarkas“
Vācijā, kas ir viens no lielākajiem Lietuvas eksporta tirgiem, tiek paplašinātas obligātās prasības depozīta taras marķējumam, sistēmā iekļaujot jaunu dzērienu kategoriju. Jaunā kārtība stāsies spēkā jau 2024.gada pirmajā dienā – atgādina uzņēmums „PakMarkas”, kuram vienīgajam Baltijas valstīs ir tiesības drukāt etiķetes ar DPG depozīta marķējumu.
Taras depozīta sistēma DPG (vāc. Deutsche Pfandsystem GmbH) Vācijā darbojas no 2005.gada un tai ir vienots iepakojumu marķēšanas standarts. DPG marķējums ļauj automātiski nolasīt un identificēt dzērienu vienreizlietojamo iepakojumu un to savākt, tas arī atvieglo obligātās depozīta maksas iekasēšanu. Ar šo marķējumu līdz šim obligāti bija jāmarķē visa atspirdzinošo un vieglo alkoholisko dzērienu plastmasas, stikla tara un skārdenes, ko tirgo Vācijā.
„Juridiski pareizu marķējumu veido DPG simbols, noteikta krāsa un svītrkods ar numuru. Drukāt etiķetes ar DPG var tikai uzņēmumi, kuriem ir izsniegts attiecīgs sertifikāts un kuri nodrošina atbilstību visām prasībām, kas noteiktas krāsai, aprīkojumam un kvalitātei. Eiropas Savienībā šādu uzņēmumu nav daudz un mēs esam to starpā, turklāt Baltijas valstīs esam vienīgais uzņēmums, kuram ir tiesības drukāt etiķetes ar DPG depozīta marķējumu,” norāda Miroslavs Brazulevič, uzņēmuma „PakMarkas“ Produktu attīstības daļas vadītājs.
Risinājums jau esošajām etiķetēm
Uzņēmumiem, kuri ražo sulas, ūdeni, minerālūdeni, limonādi, kā arī alu un citus vieglos alkoholiskos dzērienus un tos eksportē uz Vāciju, ar DPG marķējumu jāmarķē visa produkcija, kas iepildīta „cietajā” tarā – plastmasas, stikla pudelēs vai skārdenēs. Bet jau no nākamā gada DPG marķējums būs obligāts arī visiem piena produktiem plastmasas pudelēs, kuru tilpums ir no 0,1 līdz 3,0 litriem.
„Jau no 2024.gada 1.janvāra attiecīgajiem produktiem jaunais DPG marķējums būs obligāts – produkciju bez šī marķējuma tirgot būs aizliegts. Tajā pat laikā noteikts, ka atbilstoši jaunajām prasībām marķētā produkcija nevarēs atrasties tirdzniecības vietās pirms regulējuma stāšanās spēkā. Līdz tam to varēs uzglabāt importētāja vai tirgotāja noliktavās,” skaidro M. Brazulevič.
Tas, ka jauno DPG prasību ieviešanai nav noteikts pārejas periods, nozīmē ne tikai papildu slodzi tirgotājiem Vācijā, kuriem pēc darba dienas beigām 31.decembrī nāksies gādāt, lai veikalu plauktos esošās plastmasas pudeles ar pienu, kefīru un jogurtu tiktu nomainītas pret jaunajām, tirgošanai nākamajā dienā – 1.janvārī derīgajām pudelēm ar jauno DPG marķējumu. Arī ražotājiem nāksies domāt par to, ko darīt gan ar jau esošajām etiķetēm, kuras vairs nebūs atbilstošas jaunajām prasībām, gan arī ar produkciju, kas aplīmēta ar līdzšinējām marķējuma prasībām atbilstošām etiķetēm.
„Lai nebūtu jāizmet jau izgatavotās etiķetes bez DPG vai jādrukā jaunas, mēs iesakām izgatavot jaunas papildu etiķetes, tā dēvētās pārklājošās etiķetes (DPG cover labels). Tās var līmēt uz produktiem jau esošajām vecā parauga etiķetēm, tādējādi atkal nodrošinot preču atbilstību visām jaunajām tirdzniecības prasībām,” šādu risinājumu piedāvā „PakMarkas” pārstāvis.
DPG sertifikāts un jaunas drukas iespējas
Ražotāji un izplatītāji, kuriem šīs izmaiņas ir aktuālas, sistēmā paši varēja reģistrēties jau no pavasara un arī reģistrēt savus produktus, kurus nepieciešams marķēt. Viņiem piešķirti speciāli kodi, kuri tiek nodoti arī sertificētajiem drukas uzņēmumiem, un pēc šo kodu pārbaudes DPG sistēmā tie jaunās DPG etiķetes var sākt drukāt.
Lai DPG sistēmas darbība būtu raita un taras savākšanas automāti varētu precīzi nolasīt marķējumu, identificēt taru un tā nebūtu jāatgriež patērētājiem, DPG marķējuma etiķešu drukāšanai izvirzītas īpašas prasības. Uzņēmumam, kas vēlas iegūt šādu licenci, ir jāiztur sertifikācijas process un katru gadu uzņēmumā tiek veiktas arī pārbaudes. Etiķešu drukāšanai ir jāizmanto speciāla DPG krāsa, kas paredzēta tikai Vācijas tirgum, jānodrošina drukas procesa drošība un kontrole. Tāpat arī jāgarantē DPG marķējuma drukas kvalitāte, bet drukas atbilstība prasībām ir jāpārbauda ar pilnvarotā ražotāja testēšanas iekārtu. Šāds audits jau trīs reizes veikts arī uzņēmumā „PakMarkas”.
„PakMarkas“ DPG klientu sarakstā ir ne tikai Lietuvas, bet arī citu valstu uzņēmumi, kuri savu produkciju eksportē uz Vāciju, tāpat arī Vācijas kompānijas, kas savu produkciju ražo pārdošanai savā vietējā tirgū. Atkarībā no pieprasījuma „PakЬarkas“ DPG marķējumu drukā uz pašlīmējošajām, apvelkošajām („shrink sleeves“) un aptinamajām („wrap-around“) etiķetēm. Šajā vasarā uzstādot modernu drukas iekārtu, uzņēmums ir gandrīz dubultojis apvelkošo etiķešu drukāšanas apjomus.
„Saviem klientiem varam piedāvāt apvelkošās etiķetes („shrink sleeves“), uz kurām var būt līdz pat 10 krāsām un kuras nodrukātas uz, iespējams, plānākās tirgū pieejamās vien 30 mikronu PET plēves. Jaunā iekārta, tāpat kā pārējās mūsu uzņēmumā izmantotās drukas iekārtas, ir sakomplektēta kopā ar automātisko drukas kontroles sistēmu, kas palīdz izvairīties no drukāšanas kļūdām un samazināt atkritumu daudzumu,” etiķešu drukas iekārtas priekšrocības uzskaita M.Brazulevič.